fredag 5 september 2014

Effektiviteten sitter i högerfoten


En vanlig inställning är att elbilen går mycket effektivare än bensinbilen och att slå av AC gör mycket mer på elbilen än på bensinbilen. Jag är nästan helt säker på att det har flera andra orsaker än en rak skillnad mellan bilarna.

Jag kör till/från jobbet samma sträckor varje dag. Kör jag lugnt och städat med min Volvo diesel så hamnar jag på ungefär 0.4/mil, normal körning utan att tänka mig för direkt blir 0.46/mil eller så. Detta är 70vägar där man ofta ligger i 80km/h eller mer på rakorna. Jag ska inte dö på väg till jobbet så det är inget rally det handlar om.

Efter att ha kört Leaf ett tag så gjorde jag samma resa i V70 och körde så som om vore det Leaf, dvs sänkte farten 10km/h(mätaren visar tokfel i Leaf som vi lärt oss) sackade i uppförsbackarna, körde utan farthållare och med AC avslagen. Jag hamnade på 0.3l/mil (tickade upp en enhet innan jag han ta fotot väl hemma).

Leaf samma körning har jag gått i mål på 12.4kWh/100km. Mitt rekord är 11.9kWh/100km men då är man en stoppkloss och det är i mina ögon INTE okej.

Enligt energimyndihetens hemsida så motsvarar 0.3l/mil 2.9kWh/mil i tankad kapacitet. Vad jag tankar in i Leaf efter en resa till jobbet har jag inte mätt upp än - återkommer.

Slutsatsen blir oavsett sifferleken att man oavsiktligt kör elbilen mycket "snålare" än man gör med sin bensinbil. Räckvidden spökar i bakhuvudet även om det inte är räckviddsångest det handlar om. Man kan förmodligen snudd på halvera förbrukningen på sin bensinbil genom att köra den som om vore den en Leaf!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar